Koffie, van tent naar trending office - Succes Koffie
Succes Koffie logo
Succes Koffie

Blog

Koffie, van tent naar trending office

‘Koffie is van iedereen en voor iedereen’. Wat van oorsprong een luxeproduct was, is doorheen de jaren geëvolueerd naar ons ‘dagelijks kopje’, zoals wij het kennen. Onlangs kwamen we tot de vaststelling dat België in de top tien staat van de grootste koffiedrinkers, met een gemiddelde van net geen zeven kilo per persoon per jaar.

Ons kleine landje, doen we goed.

Come and get me

De echte oorsprong van koffie gaat ver terug naar Zuid-Oost-Ethiopië, naar de wilde koffieplanten in ‘Kaffa’. Destijds werden deze zelfs verwerkt in drank en voeding. Pas later werden enkel de koffiebonen gebruikt om er koffie mee te maken.

Voordat er co-working spaces of hippe kantoren waren werd koffie geschonken in steden als Mekka, Medina, Damascus en Aleppo in een tent langs de weg. Het eerste koffiehuis kwam tot stand in Constantinopel. Hier waren ze al fancy met hun koperen kannen en kopjes.

Als je vindt dat je nu soms lang kan blijven keuvelen bij de koffiemachine, kan je troost vinden in het feit dat er zelfs in de zestiende eeuw al eindeloos lang gepraat werd bij een kopje koffie. It’s a must..

Nerds

Vroeger was koffie eerder duur. Als je het je kon veroorloven hoorde je bij een bepaalde elite. Je kon door koffie te drinken zelfs tonen dat je kosmopoliet en vrijdenker was!

Toen de aankoopprijs daalde verzevenvoudigde het verbruik. Met gevolg dat er stilaan ook koffie kwam in herbergen en bij mensen thuis.

Everybody is getting caffenated

Na de Tweede Wereldoorlog was koffie er echt voor iedereen! Het had echter niet het hippe imago waarover frisdrank wel beschikte. Vanaf de eenentwintigste eeuw kwam er ook hier schot in de zaak.

Koffie is een intieme drank. Het biedt ook de kans om aangepast te worden aan jouw karakter of mood van het moment.

Vroeger dronken mensen déca om goed te kunnen slapen. Nu drinkt de hedendaagse hipster zijn déca volgens zijn healthy lifestyle. Met of zonder melk: conventionele melk of zuivelvrije melk.

Ready for impact?

We waarderen lekkere koffie. Het zorgt ervoor dat de relatie tussen onszelf en ons team nog beter botert.

We worden ook productiever op de werkvloer. Het voelen van verbinding met elkaar, ervaren momenten  van frisse energie en nieuwe ideeën. Het is een fijne manier om te laten zien dat we waarde hechten aan details en dat onze bezoekers, relaties en medewerkers ertoe doen.

 

Persoonlijke standpunt circa ‘17

Na een goede 6 jaar ervaring in de b2b koffiebranche heeft de sector mij voornamelijk geleerd dat koffie de dag van vandaag ons visitekaartje is. Als de koffie goed is connecteren we en maken we ruimte voor wat echt telt!

We kiezen voor kwaliteit, boven volume en prijs. Voor ons is koffie geen warme drank, maar eerder een warm gevoel.

 

Britt Verellen

             Account Manager b2b, Succes Koffie

<< Terug naar de Blog